Má barva vozidla vliv na pravděpodobnost dopravní nehody?

Nakolik jsou cestující v automobilech tmavé barvy ohroženější? Je červená barva bezpečná, nebo nebezpečná? Jaká je nejlepší volba pro ty, kdo chtějí být opravdu vidět?

Jak barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky? Na zodpovězení této nelehké otázky se zaměřili výzkumníci z australské Monash University. Analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů, kteří utrpěli zranění, či přinejmenším bylo jejich vozidlo natolik vážně poškozeno, že muselo být z místa kolize odtaženo.

Celkem byl analyzován vliv 17 různých barev, přičemž bílá byla považována za referenční. Právě k ní se vztahovaly závěry, o kolik procent je to či ono zabarvení vozidla bezpečnější, či naopak rizikovější. Jako nejnebezpečnější se obecně jeví barvy šedá, fialová a stříbrná, oproti bílé zvyšují riziko účasti na nehodě o 10 procent. Následují růžová, červená, černá, modrá a tmavě hnědá. Naopak bezpečnější je zbarvení oranžové, rovněž tak světle fialové, světle hnědé, krémové a žluté.

Tabulka: Zvýšení či snížení rizika vzniku nehody oproti vozidlu bílé barvy

Barva

Riziko nehody

Barva

Riziko nehody

Šedá

10%

Žlutá

-1%

Stříbrná

10%

Krémová

-1%

Fialová

10%

Světle hnědá

-5%

Růžová

9%

Světle fialová

-6%

Červená

8%

Oranžová

-13%

Černá

6%

   

Modrá

5%

   

Tmavě červená

5%

   

Zelená

4%

   

Hnědá

3%

   

Zlatá

1%

   

 

Za denního světla je nejnebezpečnější barva růžová. Oproti bílé je riziko účasti na nehodě vyšší o 19 %. Následují černá (+12 %), šedá (+11 %) a stříbrná (+10 %). Naopak jednoznačně nejbezpečnější je barva oranžová, kdy riziko nehody oproti bílé klesá o 11 procent, následují světle hnědá (-7 %) a zlatá (-2 %).

Zveřejněné výsledky je dobré hodnotit s vědomím, že v Austrálii není povinné denní svícení.  Avšak to, že zabarvení vozidel má dopad na bezpečnost silničního provozu, potvrzují i jiné průzkumy. Například specialisté z jihokorejských Kunsan National University a Wonkwang University upozorňují, že pestré barvy jsou pro ostatní nejen lépe viditelné, ale příslušně zabarvená vozidla se ostatním zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou. Týká se to především žluté, oranžové, jasně červené a světle modré. Barvy tlumené a tmavé, jako například tmavě modrá či zelená a černá, působí přesně opačně. „To platí i pro motocyklisty a cyklisty preferující pestré barvy oblečení. V provozu mohou být chráněni hned dvakrát. Ostatní je daleko dříve zaregistrují a také subjektivně pociťují, že jsou k nim blíže,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Velké nebezpečí číhá na řidiče jedoucí ve vozidlech černé barvy za svítání či soumraku. Riziko účasti na nehodě je pro ně o celých 47 procent vyšší, než pro jejich kolegy preferující bílou. O plnou čtvrtinu ohroženější jsou i cestující v automobilech šedých. Naopak auta v barvě růžové či žluté jsou za těchto podmínek nejbezpečnější. „Tento poznatek by měl být varováním především pro řidiče jedoucí v tmavých autech, kteří za svítání, soumraku, ale také za deště či mlhy otálejí s rozsvícením potkávacích a obrysových světel. Nebezpeční jsou i ti, kdo za těchto okolností používají jen světla pro denní svícení. Zadek jejich automobilu nejednou bývá pro ostatní téměř neviditelný,“ varuje Roman Budský.

Za tmy se jako nejnebezpečnější ukázaly barvy tmavě fialová, zlatá a červená. Riziko nehody je oproti bílé o desetinu vyšší. Nejbezpečnějším odstínem laku automobilu je naopak světle fialová, snižuje nebezpečí účasti na nehodě o 35 procent. Relativně bezpečnými barvami jsou například i krémová či světle hnědá. „Za tmy jsou všechna jedoucí vozidla řádně osvětlena, a tedy jejich viditelnost pro ostatní by měla být podobná. Na rozdílné míře nehodovosti se tak bude obecně podepisovat i mentalita řidičů, kteří preferují ten který odstín laku svého vozu,“ uvádí Roman Budský.

I chodci či cyklisté by měli dbát na svou dostatečnou viditelnost. A to nejen za tmy či obecně snížené viditelnosti. Pestře zbarvený oděv či vhodné doplňky v zářivých barvách mohou rozhodnout o tom, zda je řidiči v rizikových situacích včas zaregistrují.

A jedna poznámka na závěr. Severoamerická AAA Foundation for Traffic Safety upozorňuje, že tradiční červený lak na hasičských automobilech není zdaleka tou nejlepší volbou. Vlastně se jedná – pokud jde o viditelnost pro ostatní - o jednu z nejhorších možných barev. Například po setmění ostatní vnímají červenou barvu jako tmavou. Rudé odstíny jsou také hůře vnímány periferním viděním. „Za ideální zbarvení vozidel hasičů, ale také zdravotnické záchranné služby, optometristé naopak považují limetkově žlutou. Osobně se domnívám, že to platí i pro motorová vozidla policistů,“ uzavírá Roman Budský.