Rozhovor: Na českém trhu roste počet stanic na CNG

V České republice roste počet plnicích stanic stlačeného zemního plynu. Je jich už více než stovka, zhruba polovinu z nich podle informací serveru Hybrid.cz postavily plynárenské společnosti.

Díky vzrůstajícímu zájmu o vozidla s alternativním pohonem roste i zájem firem o leasingové služby v této oblasti. Potvrzuje to v rozhovoru též generální ředitel leasingové společnosti Arval CZ, Gregor Bilik.

Trh s alternativními pohony se v posledních letech stále více rozvíjí. Jaké trendy očekáváte v nejbližších letech?

Velké plynárenské firmy vidí v této oblasti značný potenciál. Odborníci odhadují, že čtyři velké plynárenské firmy otevřou jen v letošním roce 25 nových stanic. Prakticky každý týden přibývá v republice jedno místo, kde se dá CNG natankovat. To je situace, která tu nikdy nebyla. Odhadujeme, že v nejbližších letech se počet CNG stanic navýší na více než dvě stovky a tato služba tak bude ještě více dostupná.

Jak se tato situace odráží ve vašich službách, které poskytujete jako největší provozovatel flotily CNG vozidel v ČR?

Samozřejmě se snažíme na situaci reagovat. V současnosti disponujeme více než 500 vozidly na CNG, což je opravdu největší flotila v České republice. Aktivně tuto variantu klientům nabízíme a konzultujeme s nimi všechny výhody. Vloni jsme navýšili objem svých služeb o 24 procent a ve svém vozovém parku měli přes 15 600 vozidel. Mezi těmito vozy byl od roku 2012 i náš vlastní elektromobil Opel Ampera. Ten byl jakousi první vlaštovkou v oblasti alternativních pohonů. Pro letošek uvažujeme o zakoupení dalších dvou vozů do vlastní flotily – na elektrický pohon a taktéž CNG.

Jaké firmy mají o CNG vozidla největší zájem? Odráží se ve volbě pohonu auta například obor, ve které společnost podniká?

Musím říci, že myšlení šéfů českých firem je zatím spíše konzervativní a při nákupu vozů s méně běžnými pohony jde často o experimenty. Plány jejich zavedení jsou ale procentuálně vyšší, než jaká je jejich současná aplikace. Z našeho průzkumu vyplynulo, že minimálně jeden typ netradičního pohonu využívají tři procenta českých firem, ale osm procent z nich ho plánuje zavést. Když to srovnáme s čísly ze zahraničí, tak máme určitě ještě rezervy. Neřekl bych přímo, že rozhoduje obor, v kterém firma podniká, ale spíše úvaha vedoucích představitelů konkrétní firmy.

Pořizují si vozidla na CNG také živnostníci?

Volba pohonu je, jak už jsem zmínil, často zejména rozhodnutím majitele firmy. Obecně na leasingovém trhu platí, že hlavní potenciál je v menších vozových parcích, kde je dnes nejnižší penetrace operativního leasingu. Dalším potenciálem v budoucích letech budou pravděpodobně podnikatelé, živnostníci a časem i soukromé osoby. To se samozřejmě týká i CNG vozidel. První vlaštovky v těchto segmentech vidíme již dnes.

Jak se Češi v alternativních pohonech na českém trhu vůbec orientují?

Přestože na českých silnicích ještě stále naprosto dominují spalovací motory, Češi se v alternativních pohonech orientují velice dobře. Právě CNG vozy a hybridy považuje podle zveřejněných průzkumů naprostá většina Čechů za nejsympatičtější pohony. Lidé si na těchto technologiích cení zejména snížení emisí a levnějšího provozu. Problémem je samozřejmě pořizovací cena těchto automobilů, která stále brání většímu rozšíření, ale to je podle mého názoru jen otázka času.